10. Een mango verhaaltje

25 september 2021 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Vlakbij onze minimarket hangt er een mangoboom vol met paarse mango’s over de schutting. Wij hadden het stoute idee om op het dak van onze auto te gaan staan om er een paar te plukken. Het dak kon mijn gewicht helaas niet aan dus ging ik staan in het raam van de autodeur. Ik weet dat sommige autoliefhebbende lezers nu een error krijgen maar je moet er toch wat voor over hebben.. De mango’s waar ik bij kon, bleken nog veels te hard, dus volgende week moeten we het nog maar eens proberen. Ik sprong weer naar beneden en belandde met mijn hele gewicht op mijn linker grote teen ipv op mijn beide slippers, waardoor de onderkant van mijn teen horizontaal in een flap openscheurde. Bowen keek met grote ogen naar het bloed dat op de grond drupte, dus ik hield het maar op een kleine “auw” en probeerde er een pedagogisch voorbeeld van ‘omgaan met pijn’ van te maken. Zij wil het liefst op elke muggenbult een pleister dus stoer liep ik een stukje en zei: “kijk, mammie heeft bloed maar huilt niet”. Het had niet het effect waar ik op had gehoopt helaas… ik plak nog dagelijks een pleister op Bowen haar muggenbultjes.

Onze overburen hebben gelukkig ook een mangoboom. Die hangt zo vol dat er elke dag mensen voor hun huis staan om mango’s er uit te halen. Soms komen er groepjes jongens bij ons vragen om een lange stok en die geven we dan natuurlijk. In ruil krijgen wij dan weer een paar mango’s. Zo gaat dat hier. Elke ochtend als ik Bowen en Angie uitzwaai om 6:45, kijk ik even of er die nacht nog mango’s op de grond zijn gevallen. De hele zachte mango’s snijd ik in dunne reepjes en om de paar dagen rijden Bowen en ik dan naar de struisvogel boerderij om ze aan de aapjes en geitjes te voeren. Alle pitten vol vruchtvlees geven we aan de papegaaien, die het lekker vinden om te knagen. Ze komen ze zelfs al uit mijn handen pakken. De schildpadden worden tegenwoordig ook wakker als wij er zijn en eten de restjes op. Een heerlijk uitje en natuurlijk nemen we ook wat mee voor de magere kittens (kattenbrokjes welteverstaan). In mijn tas zit sowieso iedere dag een zakje brokjes voor de straathonden en katten. Bowen helpt al goed mee met de dieren voeren. En over dieren gesproken, ik was in mijn vorige blog helemaal vergeten over onze Gekko huisgenoten te vertellen. Er zit kennelijk ergens een nestje van die beestjes want we komen regelmatig een baby gekko tegen, ik vind ze mega leuk, dus die mogen blijven. Zie foto!

Of ik zelf nu ook een mango boom wil? We hebben er al 1 van een halve meter hoog met dank aan Sofia (en ook een zuurzakboom, een avocado, een mispelboom en nog veel meer) Nog een paar jaartjes geduld dus voor we iets kunnen oogsten en ondertussen maar andere dingen zaaien. Het zaaiseizoen begint hier gewoon elke dag! Wat een feest! We hebben een paar weken geleden al mega veel geplant en het is bizar hoe groot sommige planten al zijn. De courgette heeft zelfs al bloemen. Verder hebben we zoete aardappel, pompoen, pepers, tomaten, meloenen, spinazie, snijbiet, klimbonen, okra, passievrucht, etc… echt super super leuk!!

Ik laat het in de foto’s zien.

Wat we ook hebben zijn bakbanaanbomen. Maar nog geen bananenboom. Toevallig kwamen we er een tegen tijdens een familie uitje. Hij lag zielig op de grond maar zag er nog goed uit. Aan de eigenaar ben ik gaan vragen of ik hem mee mocht nemen en dat mocht. Opeens had ik dus een boom. Met bladeren van 1,5 meter lang. En alleen een huur auto… waar hij niet in paste. Mijn schoonvader (let op:woordspeling) nam de schone taak op zich om hem op het dak van onze auto vast te binden en inmiddels staat hij te pronken in onze tuin. Zo leuk!

Waar we in Nederland elk plantje zoveel mogelijk warmte en zonlicht geven, is het hier een uitdaging om de planten juist voldoende beschutting te geven… eigenlijk zijn het net mensen, in Nederland pakken we ook elk straaltje zon, terwijl ik hier tussen 10:00 en 16:00 alleen in de zon kom als het moet. Nog zeker geen bruine toeten hier dus,… wel soms gele toeten: van al die mango’s 😄

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rose:
    25 september 2021
    Wat een heerlijke verhalen lief zusje!!
  2. :
    Thanx😘 leuk om te lezen
  3. Liesbeth:
    25 september 2021
    Heel leuk om te lezen en zeker het gedeelte over het tuinieren:-)
  4. :
    25 september 2021
    Haha ja, dat is wel aan jullie besteedt 😄 bizar, de meloen die binnen 3 weken van zaadje ook bloemen heeft! Jullie nog flink aan het oogsten?
  5. Lina Walter:
    Goeie dag Ayelle en famia,
    Harstikke leuk verhaal ik lees je vehaal graag en leef er helemaal in, net of ik erbij ben 🤗
    Gezellig hoor, dan is je leven nooit saai, je beleeft altijd iets mee.
    Je integreer je aardig goed 👏🏼
    Blij dat je het naar zin hebt.
    Leuke foto's trouwens.
    Lieve groet en een vanharte knuffel ❤️
  6. MMM:
    25 september 2021
    Wat een heerlijk verhaal ♡. Goed voor de totekki zorgen, deze vangt de muggen ;-)
    Wij kunnen niet wachten om op visite te komen. Brasa grandi, XXX!