7. Lovie

8 augustus 2021 - Sint Michiel, Curaçao

Weet je nog, dat ik super mooi nieuws had gekregen (Zie blog 5)? We zijn namelijk tantes geworden van ons kleine neefje Lovi Senn Miles🥳. Mijn oudste broertje is papa geworden, onwijs bijzonder! Kon ik maar even een weekendretourtje kopen.. Dit was denk ik het eerste besefpunt dat het leven in NL gewoon door gaat zonder ons. Dus stuur gerust een heleboel updates, dan blijven we een beetje op de hoogte 😅.

Het is inmiddels alweer twee weken geleden sinds mijn laatste blog, mijn hoofd weigert nog steeds dienst. We hebben inmiddels wel een aantal leuke uitjes gehad zoals naar een struisvogelboerderij, naar verschillende strandjes, cocktails drinken bij leuke barretjes en regelmatig strand bezoekjes. Ook zijn we inmiddels begonnen met het klussen in ons nieuwe huis. We wachten nog steeds op onze container maar kregen gister te horen dat hij volgende week donderdag aan zal komen. Niet zo een handige timing want precies op die dag heeft Bowen haar allereerste schooldag. Sinds zondagavond logeren Catherine (zus van Angie) en haar dochtertje Liv ook hier. Erg gezellig. Catherine bracht ook wat spulletjes uit Nederland voor ons mee die hier vrij prijzig zijn. Je zou het niet geloven, maar zonnebrandcrème is hier echt duur. Nu we wat vaker boodschappen hebben gedaan weten we steeds beter welke producten goed betaalbaar zijn en passen we onze maaltijden daar een beetje op aan. We eten hier dus vaker groene paprika, okra, funchi en we maken om de dag zelf onze yoghurt. Een emmertje Griekse yoghurt kost hier namelijk € 8,50. Eigenlijk zijn alle zuivelproducten hier heel duur. In Nederland kochten we bijvoorbeeld vaak mozzarella of witte kaas als vleesvervanger, maar hier is dat heel prijzig. Roomkaas maken we ook zelf, en we gaan kijken of we ook zelf mozzarella en ricotta kunnen maken. Voor Angie is het een hele uitdaging om vegetarisch te blijven eten. Aangezien Sofia de meeste dagen kookt, staat er bijna dagelijks vlees op tafel. Gelukkig verkopen ze hier ook wel wat vegetarische producten maar de prijs is gemiddeld zes euro voor een pakje vlees vervanger… ook de telefoon aansluitingen hier zijn anders dan we in Nederland gewend zijn. Je kan hier wel een abonnement nemen maar dan betaal je al gauw € 50 per maand. Iedereen heeft hier daarom beltegoed en de organisaties maken daar flink misbruik van. Je beltegoed loopt binnen een paar dagen af en dan ben je dus je geld kwijt als je het niet hebt opgemaakt. Echt bizar dat ze dat mogen doen.

Andere dingen op dit eiland zijn dan wel weer goedkoop, zoals benzine (€ 1,10) en gas. Je koopt hier gasflessen die je via een slang buiten je keuken aansluit. Een gasfles kost ongeveer € 15 en daar doe je een paar maanden mee, dus dat is heel betaalbaar. Wat ik wel heel grappig vind is hoe het hier werkt met elektriciteit. Elektriciteit is hier erg duur, je moet je dan ook extra bewust zijn van de lichten die je aan laat en hoe lang je de airco laat draaien. Om elektriciteit te hebben ga je naar een tankstation waar een klein loketje met dikke tralies zit. Daar geef je je unieke code op en betaal je een paar 100 gulden (de Antilliaanse gulden welteverstaan), vervolgens krijg je een bonnetje met een code die je thuis op een apparaatje aan de muur kan intypen, zodat je weer elektriciteit hebt. Bizar!!!

Ik merk dat ik steeds meer aan de warmte begin te wennen, ik drink sinds een paar dagen thee en heb ook al twee dagen met mijn haar los gelopen, iets wat voorheen ondenkbaar was (Lees: heet!).

Afgelopen maandag ben ik begonnen met mijn nieuwe baan als psycholoog. Ik geef therapie via beeldbellen aan jongvolwassenen met uiteenlopende klachten of problemen. Ik vind het echt superleuk maar eigenlijk was mijn hoofd nog niet klaar voor zoveel schermtijd. Buiten het werk om heb ik deze week dan ook heel veel in bed gelegen. Ik maak mij zorgen of ik deze baan wel kan volhouden met mijn restantje hersenschudding.

Mocht je mij de afgelopen weken hebben bericht en nog niks terug ontvangen, dan weet je bij deze even dat ik mijn schermtijd heel erg moet beperken, maar ik ben je niet vergeten. Heb je mijn nieuwe nummer inmiddels al opgeslagen want op mijn oude nummer ben ik niet meer bereikbaar. Mijn nieuwe nummer is +5999 5247296.

Angie is druk bezig met allerlei dingen organiseren, zoals een auto zoeken, internet aansluiting regelen, watervoorziening regelen, haar verblijfsvergunning in orde maken en douane papieren voor de container in orde maken. Verder gaat alles heel gemoedelijk en genieten we nog steeds van ons verblijf bij mijn schoonouders, we hebben echt mazzel met zo een rustig en verzorgd begin van onze emigratie.

Zometeen staat er bakkeljauw met rijst op het menu en vanmiddag ga ik proberen de schommel op te hangen voor onze kleine meisjes, ook gaan we nog twee auto’s bekijken (Angie wil een dikke SUV😅) en wellicht rond vier uur nog even een uurtje naar het strand. Daarna is het weekend en gaan we lekker relaxen voordat het echte leven weer gaat beginnen.

1. Lina Walter:
    8 augustus 2021
    Hi Ajelle,
    Hhoehoe, pittig immigreren, maar wel tof dat jullie de moed hebben om te immigreren, voor je een ander cultuur, toppie.
    Later is het verleden tijd en een ervaring erbij.
    Spannend voor Bowen, binnenkort naar school. Ook fijn dat Catherin er is, kunnen de meisjes nog met elkaar spelen, schattig.
    En nog gefeliciteerd met de nw komer van je broertje 🙏🏽🍀
  2. :
    26 augustus 2021
    Dankjewel voor je lieve berichtje Lina! Het bevalt so far heel goed en het was heel gezellig dat de meisjes zoveel konden spelen! Liefs
  3. MMM:
    8 augustus 2021
    Hi lieverds, wat een boel veranderingen! Echt stoer dat jullie ook weer oplossingen bedenken zoals zelf yoghurt maken. Geniet lekker nu Catharine er is met haar dochter, zo fijn dat de meisjes even samen kunnen zijn♡
    Gefelociteerd met de komst van jullie neefje, ik snap hoe lastig dat is.

Merle mist Bowen nog wel hoor. Zelfs op vakantie heeft ze met haar oom een mooie tekening gemaakt speciaal voor Bowen.

Ik sprek snel weer een berichtje in. Succes met de container en Bowen haar eerste schooldag. Dikke knuffel & XxX van ons.
  4. :
    26 augustus 2021
    Heee Melis, was een lief bericht weer… zo jammer dat Bowen en Merle elkaar moeten missen :( wat lief dat Merle weer een tekening had gemaakt. Ik probeer gauw even te FaceTimen! Liefs van ons
  5. Fleur:
    9 augustus 2021
    Leuk om je avonturen hier te lezen Ayelle! Wat een bizarre regelgeving hebben ze daar joh! Zeker omdat je anders gewend bent. Hopelijk komen snel je eigen spullen en kan je van jullie huis een thuis maken!
    Dikke knuffel aan je meiden!
    Liefs Fleur
  6. :
    26 augustus 2021
    Dankjewel voor je berichtje 😃 ja gek allemaal heh… we wennen gelukkig wel beetje bij beetje aan alles. En het is heerlijk dat de spullen zijn aangekomen ☺️ Voelt het gelijk meer als thuis! Liefs van ons!